অসমীয়া পৰম্পৰাগত গহনা

পল্লৱী হাজৰিকা

অসমীয়া পৰম্পৰাগত গহনাৰ বিষয়ে পুংখানুপুংখকৈ জানিবলৈ আমি বুৰঞ্জীৰ পাত লুটিয়ালে পাওঁ যে স্বর্গদেউ প্রতাপ সিংহৰ ৰাজত্বকালত বহুসংখ্যক লোক কোচ ৰজা নৰনাৰায়ণৰ সেনাপতি বীৰ চিলাৰায়ৰ হাতত বন্দী হয় ৷ এওঁলোকৰ মাজত বহুতো সোণাৰি, কমাৰ আৰু অন্যান্য শিল্পকলাবিদো আছিল আৰু তেওঁলোকক কোচবিহাৰলৈ লৈ যোৱা হৈছিল ৷ তালৈ গৈ তেওঁলোকে কিছুমান নতুন হস্তশিল্প বিদ্যা আহৰণ কৰিছিল আৰু স্বদেশলৈ ঘূৰি আহি নিজক নতুন ৰূপত প্রতিষ্ঠা কৰিছিল ৷ স্বর্গদেউ প্রতাপ সিংহৰ নাতি ৰুদ্রসিংহই ৰাজ্যৰ বাহিৰৰ পৰা বহুতো শিল্পকলাবিদক আনি প্রতিষ্ঠিত কৰিছিল ৷ এইসকল লোকেই অসমীয়া সমাজৰ মাজত নিজক লীন কৰি খাপ খুৱাই লৈ পৰম্পৰাগত অসমীয়া গহনাক শিল্পকলাৰ মাজেৰে অসমত প্রতিষ্ঠিত কৰে ৷

পৰম্পৰাগত অসমীয়া গহনাসমূহৰ উৎকর্ষ সাধনত আহোম ৰাজত্বকালৰ ৰজা–ৰাণীসকলৰ অৱদান উল্লেখনীয় ৷ আহোম ৰাজত্বকালত ৰজা–ৰাণীসকলে বিভিন্ন ধৰণৰ অলংকাৰেৰে নিজক বিভূষিত কৰিছিল ৷ তেওঁলোকৰ এই অলংকৰণসমূহে অসমীয়া গহনাক নতুন ৰূপেৰে সজায় ইয়াক অধিক মনোগ্রাহী কৰি বিভিন্ন ৰূপত সজোৱাৰ অগ্রণী ভূমিকা গ্রহণ কৰিছিল ৷

অন্যান্য গহনাতকৈ অসমীয়া পৰম্পৰাগত গহনাৰ ৰূপাংকনৰ মান অধিক উন্নত ৷ প্রত্যেকটো গহনাই অতুলনীয়৷ প্রত্যেকটো গহনাৰে ৰূপাংকন বেলেগ বেলেগ ৷ পৰম্পৰাগত অসমীয়া গহনাই অসমীয়া মানুহৰ সহজ–সৰল, অমায়িক জীৱন শৈলীৰ এক প্রতিচ্ছবি প্রতিফলিত কৰে ৷ অতীজৰে পৰা অসমীয়া গহনা নির্মাতাসকলে অধিক মনোগ্রাহী আৰু সৌন্দর্যবর্ধক কৰি তুলিবলৈ ২৪ কেৰেট সোণ ব্যৱহাৰ কৰি আহিছে ৷ বর্তমান সময়ত গ্রাহকসকলৰ অসমীয়া গহনাৰ প্রতি থকা আকর্ষণে অসমীয়া গহনাক বিশ্বৰ দৰবাৰত এক সুকীয়া স্থান প্রদান কৰিছে ৷

পৰম্পৰাগত অসমীয়া গহনা খাটি বিশুদ্ধ সোণ, পাত সোণ,  ৰূপৰ ওপৰত সোণপানী চৰোৱা অথবা বিশুদ্ধ ৰূপৰেও তৈয়াৰ কৰিব পাৰি ৷ তদুপৰি ইয়াৰ ওপৰত মীনাৰ কামো কৰিব পাৰি ৷ মীনা কামৰ বাবে সর্বসাধাৰণতে ব্যৱহাৰ কৰা উপযোগী ৰংকেইটা হল ৰঙা আৰু সেউজীয়া৷ ইয়াৰ উপৰি এই গহনা নির্মাণৰ বাবে বাখৰ, মুকুতা আৰু হীৰাৰেও অলংকৰণ কৰিব পাৰি ৷ গহনাটো সম্পূর্ণকৈ তৈয়াৰ হোৱাৰ পিছত ইয়াক ভিন্ন ৰঙেৰে তৈয়াৰী মণিমালাত গাঁঠি ইয়াক সংযুক্ত কৰি পিন্ধাৰ উপযোগী কৰি তোলা হয় ৷ এই মণিবোৰক বাখৰুৱা মণি, বনমণি আৰু দেশী মণি আদি নামেৰে নামকৰণ কৰা হয় ৷

কেইবছৰমান আগৰ পৰা অসমীয়া পৰম্পৰাগত গহনাসমূহক নকল কৰি বহিঃৰাজ্যৰ পৰা ব্রঞ্জ, কপাৰ আৰু কিছুমান সুলভ মূলতে পোৱা ধাতুৰে নির্মিত গহনা ক্রয় কৰা দেখা পোৱা যায় ৷ এইটো বৰ দুখৰ কথা যে গ্রাহকসকলৰ অসমীয়া পৰম্পৰাগত গহনাৰ বিষয়ে অজ্ঞতা আৰু প্রধানকৈ কেঁচা সোণ কি বস্তু, তাৰ বিষয়ে নজনাটো ৷ কেঁচা সোণৰ পৰম্পৰাগত অসমীয়া গহনা মানে ৯৯ শতাংশ বিশুদ্ধ সোণ ব্যৱহাৰ কৰি তৈয়াৰ কৰা অসমীয়া গহনা ৷ ইয়াক পাট সোণৰ গহনা বুলিও কোৱা হয় ৷

অসমীয়া পৰম্পৰাগত গহনাসমূহক দেহৰ বিভিন্ন অংগত পৰিধান অনুযায়ী বিভিন্ন নামেৰে নামকৰণ কৰা যায় ৷ কাণত অলংকৰণ কৰা অলংকাৰসমূহক থুৰীয়া, কেৰু, লোকাপাৰা, জাংফাই আদি বিভিন্ন নামেৰে নামকৰণ কৰিব পাৰি ৷ ডিঙিত পৰিধান কৰা অলংকাৰসমূহক গলপটা, সাতসৰী, জোনবিৰি, বেলা, গেজেৰা, তোলবিৰি, দুগদগী, বিৰিমণি, মুকুতামণি, পোৱালমণি, শিলিখামণি আৰু মগৰদানা আদি নামেৰে নামকৰণ কৰা হয় ৷ ইয়াৰ উপৰি গামখাৰু হাতত পিন্ধা এপাট পৰম্পৰাগত অন্যতম অসমীয়া গহনা

মাৰাৰ অলংকাৰ থোৱা কাটি কৰি

ঐ ৰাম দেউতাৰাৰ অলংকাৰ থোৱাহে

ৰামে দি পঠিয়াইছে সুৱর্ণ অলংকাৰ

ঐ ৰাম হাতে যোৰে কৰি লোৱাহে ৷

বিয়া বুলিলেই এগৰাকী কইনাৰ বাবে যিদৰে এযোৰ পাট–মুগাৰ সাজৰ প্রাধান্য আছে, একেদৰে অলংকাৰৰ প্রয়োজনীয়তাও অতীজৰে পৰা চলি আহিছে ৷ এযোৰ ধুনীয়া সাজ আৰু অলংকাৰে সেই বিশেষ দিনটোত কইনাগৰাকীক সোণতে সুৱগা চৰায় ৷ সাধাৰণতে এগৰাকী কইনাই কেনেধৰণৰ গহনা সাজযোৰৰ লগত খাপ খুৱাই পৰিধান কৰিব বহু সময়ত এই বিষয় লৈ দোধোৰ–মোধোৰত পৰে ৷ সেয়েহে বর্তমান সময়ত অসমীয়া পৰম্পৰাগত গহনাসমূহ বিভিন্ন প্রকাৰৰ ডিজাইনত উপলব্ধ ৷ এতিয়া আহোঁতে গহনা পৰিধানৰ ক্ষেত্রত কইনাগৰাকীয়ে কোনবোৰ কথালৈ বেছিকৈ ধ্যান দিয়া উচিত ৷ কইনাগৰাকীয়ে পিন্ধা সোণৰ গহনাবিধৰ দৈর্ঘ্য আৰু ডিজাইন লৈ অসমীয়া গহনা নির্বাচন কৰা উচিত ৷ যদি কইনাগৰাকীয়ে সোণৰ গহনাবিধ ডিঙিত লাগি থকাকৈ গঢ়াইছে তেন্তে তেওঁ দীঘল দৈর্ঘ্যৰ অসমীয়া গহনা পৰিধান কৰা উচিত ৷ এটা ডাঙৰ আকাৰৰ জাপি, দুগদুগী অথবা জেঠীপটা এটা পিন্ধিব পাৰে ৷ আকাৰত ডাঙৰ হলে গহনাবিধ চকুত লগা হয় ৷ যদিহে ডিঙিত লাগি থকা ধৰণৰ গলপতা লব খোজে, তেন্তে মূল গলপতাৰ পৰা অলপ তললৈ বৈ পৰা ধৰণৰ ডিজাইনৰ গলপতা বাছি লব পাৰে ৷ তেতিয়া ডিঙিটো খুব ধুনীয়া আৰু আকর্ষণীয় হৈ ভৰি থাকিব ৷ ইয়াৰ উপৰি কাপোৰ আৰু ৰঙৰ লগত মিলাই গহনাবিধ গগাই ললে এটা আকর্ষণীয় লুক পোৱা যায় ৷ আনহাতে হাত দুখনতো গামখাৰু, মুঠিখাৰু অন্য গহনাৰ লগত মিলাকৈ গগাই লব পাৰি ৷ এটা কপালি আৰু কাণত এযোৰ ডাঙৰ আকাৰৰ কাণফুলিয়ে কইনাগৰাকীক ৰূপত ৰহণ চৰায় ৷

সাধাৰণতে আমাৰ সকলোৰে হাতত এপদ বা দুপদ অসমীয়া পৰম্পৰাগত গহনা থাকেই ৷ এই গহনাসমূহৰ উজ্জ্বলতা বর্তাই ৰাখিবলৈ আমি কিছুমান যত্ন লব পাৰোঁ ৷ সাধাৰণতে পানী, পাৰফিউম, হেয়াৰ স্পেৰ আদিৰ পোনপটীয়া সংস্পর্শত অসমীয়া গহনা ৰাখিব নালাগে ৷ অসমীয়া গহনা সদায় প্লাষ্টিক কণ্টেইনাৰ বা প্লাষ্টিক বাটিত কাপোৰেৰে মচি ঘামমুক্ত কৰি ৰাখিব লাগে ৷ এনে কৰিলে কোনো ৰাসায়নিক বিক্রিয়া নোহোৱা বাবে অতি সুন্দৰ হৈ থাকে ৷ লগতে কপাহ দি আলসুৱাকৈ ৰাখিব লাগে ৷ ৰঙা মলমল কাপোৰ বা ভেলভেট জুৱেলাৰী বক্সত কেতিয়াও অসমীয়া গহনা ৰাখিব নালাগে ৷ এনে কৰিলে গহনা কলা পৰি নষ্ট হয় ৷ অৱশেষত গহনা কেতিয়াও টাইট কৰি ৰাখিব নালাগে ৷ অলপ বতাহ পোৱাকৈ ৰাখিব লাগে ৷

পৰম্পৰাগত অসমীয়া গহনা অসমীয়া সংস্কৃতিৰ এক ঐতিহ্যপূর্ণ পৰম্পৰাগত অংশ ৷ এই গহনাৰ মাজত আমাৰ অসমীয়া সংসৃক্তিৰ কিছুমান বাদ্য, পৰম্পৰা লুকাই আছে ৷ অসমীয়া পৰম্পৰাগত গহনা বিশেষকৈ অসমৰ যোৰহাট, নগাঁও আৰু বৰপেটা অঞ্চলত তৈয়াৰ কৰা হয় ৷ এই গহনা গঢ়াৰ মাধ্যমেৰে এই গহনাৰ ডিজাইনাৰ গৰাকীসকলে নির্মাতাসকলৰ পৰিয়ালসমূহ স্বাৱলম্বী হোৱাত অৰিহণা আগবঢ়াইছে ৷ পৰম্পৰাগত অসমীয়া গহনা পৰিধান কৰাৰ মাজেৰে আমি অসমৰ সংসৃক্তি পৰম্পৰা জীয়াই ৰাখিব লাগিব ৷ অসমীয়া গহনা আমাৰ অসমৰ গৌৰৱ ৷ বর্তমান সময়ত ভাৰতৰ বহিঃৰাজ্যতো ইয়াৰ গুৰুত্ব অধিক হোৱা দেখা যায় ৷

You might also like
Leave A Reply

Your email address will not be published.